Bnr mannynneulaset2

News

Lehdistötiedote: Mäntyöljy tulisi ensin käyttää korkeamman jalostusasteen tuotannossa

11.01.2019 10:00

Raumalaisen mäntyöljyjalostamon toimitusjohtaja Risto Näsi on yllättynyt MTK:n, 28.12 julkaisemasta, yksipuolisesta tulkinnasta olla noudattamatta EU:n suosittamaa jätehierarkiaa kun kyseessä on pohjoismainen määrällisesti rajallinen mäntyöljy. ”Biotalous ja kemianteollisuus ovat olleet jo vuosia Suomen viennin vetureita. Niiden kautta Suomessa on ajettu innovaatiota ja suuria investointeja, joilla edistetään biotuotteita, niiden kehitystä ja resurssitehokkuutta. Jätehierarkia tulisi nähdä positiivisena innovaation ja laajemman hyvinvoinnin luojana”, toimitusjohtaja Risto Näsi toteaa.

Metsäbiomassan kestävässä käytössä on huomioitava monta seikkaa aina raaka-aineen saatavuudesta sen vaihtoehtoiseen käyttöön. Tavoite on äärimmäisen tärkeä, mutta keinot niiden saavuttamiseen eivät ole optimaalisia.

Uusi EU-direktiivi, RED II nostaa polttoainejakelijoiden sekoitevelvoitetta merkittävästi päästövähennysten saavuttamiseksi. Korkeat sekoitevelvoitteet ja niiden täyttämättä jättämisen sanktiot ovat jyrkkiä. Päästövähennykset on kaavailtu saavutettavan liikenteen taakanjakosektorilla biopolttoaineiden kautta. Sallittujen biopolttoaineiden raaka-aineiden vaihtoehtoista käyttöä tai elinkaaren aikaisia ilmastovaikutuksia ei kuitenkaan ole huomioitu lainkaan.

Direktiivi kuitenkin huomioi myös, että jäsenvaltioiden tulisi noudattaa jätehierarkiaa (Artikla 3(2a)). Käytännössä tämä tarkoittaa, että raaka-aineet tulisi käyttää korkeimman mahdollisen jalostusasteen tuotantoon.

Suomessa on lähes satavuotiset perinteet mänty-, eli biokemian puolelta. Mäntyöljyn käyttö kemian puolella tuottaa fossiilisia kemiantuotteita korvaavia valmisteita, tuottaen lisätyöpaikkoja, suurempaa taloudellista arvoa kuin sen käyttö alemman tuotantoarvon polttoaineeksi. Korkean jalostusasteen myötä mäntyöljystä voidaan valmistaa mm. kolesterolia alentavia Benecol-tuotteita sekä Forchemin ja Hankkijan yhdessä kehittämää Progres® -rehua, joka voitti viime vuonna Kemianteollisuuden innovaatiopalkinnon. Rehulla voidaan korvata antibioottien käyttöä kotieläintuotannossa.

Jätehierarkian kautta jäsenvaltioita kehotetaan tekemään kokonaisvaltaisesti hyödyllisiä päästövähennyksiä ja panostamaan innovointiin sekä uusiin teknologioihin. Mikäli raaka-aineelle on olemassa olevaa vaihtoehtoista korkeamman jalostusasteen käyttöä, ei sitä tulisi ohjata raaka-ainemarkkinoita vääristävällä lainsäädännön keinoin muualle.  Korkea jalostusaste edistää innovaatioita ja tukee resurssitehokkuutta.

Euroopan Unionin Uusiutuvan energian direktiivi (RED II) saatiin viime vuoden lopulla päätökseensä pitkien neuvottelujen jälkeen. Avainasemaan nousivat metsäbiomassan kestävä käyttö ja puun kaskadikäyttö

Lataa tiedote PDF muodossa

Lisätietoja:

Risto Näsi
risto.nasi@forchem.com

Jaana Haavisto
viestintäpäällikkö
jaana.haavisto@forchem.com

Return to headlines

We produce high quality chemical products of
tall oil and are one of the most modern, ecologically sustainable tall oil refineries in the world.

Our future grows up with nature.

Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä